Economie
Știri de ultimă oră din economia României, Moldovei, europeană și internațională, relații economice dintre SUA, UE, Rusia, comerț extern, relații și schimburi economice, bani și valută, monede străine, EURO, Dolar, bani

Specialistul guvernului Ponta face praf guvernul Grindeanu

Șef al finanțelor: "Au fost făcuți pași ireversibili în direcția dezastrului bugetar. Pericol, dincolo de interese, ticăloșii, politică. Cea mai ineptă idee utopică în materie de administrare fiscală"

BUCUREȘTI, 19 apr — Sputnik. Într-o serie de două analize, fostul președinte al ANAF în guvernul Victor Ponta, Gelu Ștefan Diaconu demontează cel două componente principale ale politicii fiscale a guvernului Grindeanu: Legea Salarizării unice și Impozitul pe venitul gospodăriei. Economist de profesie, fost conducător al mai multor instituții de stat, Diaconu numește Legea Salarizării unice "minciună manipulatoare, nici măcar habarnism populist, mai degrabă…curată nebunie!". În privința impozitului pe gospodărie, Diaconu îl califică drept "cea mai ineptă idee utopică în materie de administrare fiscală, raportat la condițiile României, de la Revoluție încoace".

Legea salarizării unitare — "curată nebunie"

Prima analiză, referitoare la salarizare, poartă titlul "Cât de periculos este habarnismul populist! Partea I — legea salarizării unitare". De menționat că încă de la început, autorul, Gelu Ștefan Diaconu, precizează că este primul dintr-o serie de analize destinate unor teme "folosite intensiv în spațiul public cu scopul aproape exclusiv de a manipula opinia publică, inclusiv prin intermediul anumitor mass-media".

Coadă pașapoarte - Sputnik Moldova-România
Societate
Ce avantaje vor fi prin noua impozitare

"Am realizat ce mare pericol, dincolo de interese, ticăloșii, politică etc., îl reprezintă habarnismul populist al celor aflați "la butoanele" conducerii societății românești! Constat că gluma se îngroașă pe zi ce trece", a scris fostul președinte ANAF, referindu-se la declarațiile unor lideri PSD, dând exemplu pe Olguța Vasilescu și pe Nicolae Bădălău.

Diaconu pleacă în analiză de la faptul că ani de zile ponderea în PIB a colectării din venituri era de 30-32%, context în care s-au făcut "eforturi uriașe de încadrare în 7% din PIB a anvelopei salariale bugetare". Din aceste cifre, rezultă că "se cheltuia cu salariile bugetarilor cca 22% (o cincime!) din total buget".

Ori, arată Diaconu, în condițiile în care ministrul Muncii, Olguța Vasilescu consideră că salariile budetare pot sări de 7% pentru că în UE ponderea e de 10-12% din PIB, aceasta e "minciună manipulatoare" sau "habarnamist populist". Diaconu arată că țările UE, în special cele nordice, au o pondere a colectarii veniturilor în PIB de cca 45%. "Și un nivel al impozitării — sarcina fiscală — incomparabil mai mare decât al României", precizează Diaconu.

"Astazi, după relaxarea fiscală și paralizarea (pe linie politică) a activității ANAF de combatere a evaziunii fiscale, ponderea în PIB a încasărilor bugetare a scăzut dramatic la cca 27%", scrie Diaconu. "Să cheltui 35-45% din veniturile țării pe salariile unui aparat bugetofag e curată nebunie!", consideră Gelu Diaconu în analiza Legii salarizării.

Proiectul impozitului global pe gospodărie — "o prostie în stare pură"

În privința impozitului global pe venitul pe gospodărie, Gelu Diaconu enumeră "cauzele pentru care acest impozit aplicat la condițiile României nu este altceva decât o prostie în stare pură".

Mai precis, Diaconu expune 13 asemenea "cauze" din care cităm, pe scurt:

— "definirea din punct de vedere juridic a noțiunii fiscale de "gospodărie" este un demers extrem de complicat, dacă nu imposibil", aceasta din cauza diversității situațiilor;

— după "Imposibila definire" a gospodăriei e necesar un recensământ, iar sursa datelor este necentralizată, consideră Diaconu;

— stabilirea categoriilor de cheltuieli eligibile și cuantumul lor pentru a fi deduse din venit "este un proces extrem de complicat d.p.d.v. al echității fiscale";

— definirea relației consultat foscal — gospodărie și care va fi responsabiliatea consultantului și solidaritatea acestuia;

— Sistemul globalizării veniturilor este valabil pentru țări cu nivel al taxării mult mai ridicat și un sistem informatic integrat mult mai performant, de aceea Diaconu consideră că "a compara situația sistemului fiscal din țara noastră cu cele din Statele Unite, Franța, Belgia etc. este de tot râsul";

— Ideea reducerii evaziuni este pură ficțiune și nesemnificativă;

— Calendarul de implementare este irealizabil;

— angajarea, instruirea și plata a 35000 de consultanți, "cu 12000 mai mult decât are întregul ANAF este de-a dreptul o neghiobie";

— condițiile legice interzic anumite cheltuieli care ar trebui făcute pentru a implementa proeictul

— sistemul informatic al ANAF funcționează actualmente la avarie — aici Diaconu menționează eșecul unor încercări de implementare a unor noi sisteme și programe — "credeți că introducerea în prelucrare a unui numar suplimentar de 7-8 milioane de declarații, cu date complicate în raport de numărul/natura deducerilor, într-un sistem care este în pragul colapsarii este posibilă?", întrabă Diaconu.

În analiza publicată pe blogul personal veți găsi in extenso aceste obiecții ridicate de fostul președinte ANAF. Dar Gelu Diaconu face o dezvăluire foarte importantă despre modul de lucru în PSD, aspect care se poate asocia și cu dezvăluirea făcută zilele trecute chiar de premierul Grindeanu. Iată ce spune Diaconu:

"Am discutat cu persoane cunoscătoare ale domeniului fiscal (…) ai PSD și (…) i-am întrebat pe aceștia de ce nu își asumă o poziție publică în acord cu adevărul și realitățile României și cu toții mi-au răspuns: de teama lui El Lider Maximo și a camarilei sale!", a scris Diaconu referindu-se, evident, la Liviu Dragnea. "M-am interesat dacă a fost consultat vreunul dintre specialiștii IT sau din domeniul administrării fiscale propriu-zise din cadrul ANAF anterior lansării acestei teme în mass- media de către trompetele PSD. Ei bine, nimănui nu i s-a cerut vreo opinie".

Ca o concluzie, Gelu Diaconu enumeră câteva aspecte extrem de grave care se evidențiază pentru specialiști în momentul de față, rezultate ale guvernării, pe care Diaconu le numește "pași aproape ireversibili în direcția dezastrului bugetar":

— legiferarea unui buget cu venituri fanteziste pentru a crea impresia că există sursă de bani asigurată;

— o colectare a veniturilor catastrofală în trimestrul I față de previziunile legiferate;

— o diminuare a cheltuielilor cu investițiile fără precedent în istoria recentă a României;

— promovarea unui proiect al legii salarizării unitare bugetare, considerat la unison de către specialiștii neînregimentați politic, o adevărată bombă cu efecte imediate asupra deficitului bugetar.

Fluxul de știri
0
Mai întâi cele noiMai întâi cele vechi
loader
ÎN EMISIE
Заголовок открываемого материала