Economie
Știri de ultimă oră din economia României, Moldovei, europeană și internațională, relații economice dintre SUA, UE, Rusia, comerț extern, relații și schimburi economice, bani și valută, monede străine, EURO, Dolar, bani

Tudose: Vrem să luăm înapoi șantierul Daewoo de la Mangalia

România ar putea să producă iar nave militare pentru Marina proprie, reînnodând o tradiție începută acum 60 de ani.

BUCUREȘTI, 11 ian — Sputnik, Daniel Nistor. Premierul Mihai Tudose a anunţat miercuri că Guvernul intenționează să preia 51% din acţiunile deţinute de Daewoo la şantierul naval Mangalia.

"Am încercat, şi se pare că reuşim, să răscumpărăm 51% din acţiunile pe care le deţine acum Daewoo la şantierul naval Mangalia. Ei vor să vândă. Am zis să ne exercităm noi dreptul de preempţiune la vânzare. Vom avea un şantier naval al statului", a spus Tudose la postul de televiziune Antena 3.

Sub administrarea statului român, șantierul ar urma să producă utilaj naval pentru Armată.

"Trebuie să facem nişte fregate pentru armată şi poate le facem noi, că înţeleg că alţii le-ar fi putut face la şantierul acela. Să facem şi mentenanţa la noi şi dacă până acum şantierul acela naval producea, poate mai facem şi noi o bărcuţă acolo, mai mare, mai mică, mai frumoasă. Poate nu ne iese cea mai frumoasă din prima. Dar nu este posibil ca într-o ţară cu atâta Dunăre, cu Dunăre maritimă şi cu mare, statul să nu aibă un şantier naval unde să-şi repare o bărcuţă mică, o bărcuţă măcar. Evident că deranjează, dar asta este viaţa", a afirmat premierul.

La Mangalia s-au mai produs nave militare, dar nu la unitatea controlată de sud-coreeni.

Șantierul deținut de compania sud-coreeană are 38 de ani. Lucrările de construcție au început în 1974, pe malul sudic al lacului Mangalia, în apropierea localității 2 Mai, de la care șantierul a preluat și numele. Ulterior a funcționat ca o prelungire a Șantierului Naval Militar, fiind inclus în unitatea militară UM 0209, de care s-a desprins în 1980, când construirea lui a fost finalizată. Din acel moment, a intrat în subordinea Ministerului Industriei Construcțiilor de Mașini, astfel că la Mangalia aveau să funcționeze două șantiere distincte — cel militar și 2 Mai (civil).

În 1997 a avut loc privatizarea, fiind înființată societatea mixtă Daewoo Mangalia Heavy Industries SA, prin asocierea dintre Șantierul Naval 2 Mai SA Mangalia și firma coreeană Daewoo Heavy Industries Ltd. (ulterior Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering), societate mixtă la care Șantierul Naval 2 Mai SA Mangalia deține 49% din capitalul social, iar sud-coreeni, 51%.

Șantierul Naval Militar a fost înființat în 1956 și până în 2006 a produs peste 300 de nave. În ultimii ani, a prestat doar servicii pentru șantierul civil.

Fluxul de știri
0
Mai întâi cele noiMai întâi cele vechi
loader
ÎN EMISIE
Заголовок открываемого материала