13:02 19 Iulie 2018
În direct
  • EUR19.37
  • USD16.67
  • RUB0.26
  • RON4.16
  • UAH0.63
    Digi24

    Fake report: Rusia a dirijat preoții români în protestele anti-fracking

    © Facebook / Digi24
    ANALIZE
    Sa primesc un link scurt
    "Mâna Moscovei", "propaganda rusă" (46)
    30740

    Într-un raport al Congresului SUA se afirmă că Rusia ar fi cooptat preoții români pentru a dirija protestele împotriva fracturării hidraulice din 2013.

    CHIȘINĂU, 11 ian — Sputnik, Octavian Racu. Ieri, postul de televiziune Digi24 a venit cu o dezvăluire "senzațională": "Kremlinul s-ar fi folosit de preoţi ortodocşi din România  pentru a alimenta protestele împotriva fracturării hidraulice". Jurnaliștii fac o trimitere la un raport amplu al Congresului american, care descrie în detalii "războiul purtat de Moscova împotriva democrațiilor europene".

    Cei de la Digi24 nu specifică despre ce raport este vorba și care ar fi modalitatea prin care Biserica Ortodoxă Rusă ar fi utilizat preoții români pentru a împiedica exploatarea gazelor de șist de către compania americană Chevron.

    Totuși, documentul poate fi găsit pe site-ul oficial al Congresului. Raportul aparține Comisiei pentru Relații Externe a Senatului american, condus de senatorul Bob Corker. Raportul poartă titlul: "Atacul asimetric al lui Putin asupra democrației în Rusia și Europa: implicații pentru Securitate Naționala a SUA" („Putin's asymmetric assault on democracy in Russia and Europe: implications for U.S. National Security") și este datat cu 10 ianuarie 2018.

    Referința la o pretinsă utilizare a preoților români se conține într-o propoziție, în pagina 54 a raportului: „Se presupune că în România și Bulgaria Kremlinul ar fi cooptat preoți români pentru a conduce protestele împotriva fracturărilor" ("In Bulgaria and Romania, the Kremlin even allegedly coopted. Orthodox priests to lead anti-fracking protests"). Surpriza este că supoziția nu este făcută în baza unor fapte documentate, ci în baza unei apariții din presa americană. E vorba de un articol al lui Sam Jones, din "Financial Times", publicat pe 19 iunie 2014.

    În articolul „NATO susține că grupurile anti-fracking sunt finanțate din Moscova" (NATO claims Moscow funding anti-fracking groups) este citat președintele român de atunci, Traian Băsescu, care "ar fi sugerat" că Rusia stă în spatele protestelor de la Pungești împotriva fracturării hidraulice, planificate de compania americană Chevron. În următoarea frază se face referire la niște "susținători" ai extragerii gazelor de șist, fără a indica vreun nume, care ar afirma că Rusia "ar fi încercat să influențeze opinia publică prin cooptarea Bisericii Ortodoxe, odată ce preoții au condus mișcările de protest".  

    Iarăși, autorul articolului nu oferă niciun exemplu, niciun caz concret și nu dezvăluie nicio informație prin care ar demonstra existența unei legături între preoții români și Biserica Rusă sau Kremlin. Articolul din "Financial Times" pornește de la niște speculații și afirmații nesusținute de date, lansate în încercarea de a compromite protestele țăranilor români și pentru a promova interesele americanilor de la Chevron. Ipotezele, supozițiile sunt prezentate drept fapte demonstrate, pentru a fi utilizate ulterior în calitate de "corp delict".

    Prezentat drept "un document important și serios", care descrie un adevărat "război hibrid declanșat de Rusia lui Putin împotriva democrațiilor europene", raportul este, în realitate, o compilație de articole propagandistice apărute în presa americană din ultimii ani.

    Cu alte cuvinte, SUA fabrică pe bandă rulantă o serie de fake-news, din care apoi execută un tablou în mozaic al unui război imaginar, împotriva căruia ar trebui să mobilizeze întreaga lume. Cazul de la Pungești, evocat după cinci ani, reprezintă doar un puzzle în toată această ”teorie a conspirației globale rusești”, exploatată în interesele politicii externe americane.

    Desigur, presa românească rusofobă și filoamericană nu avea cum să piardă un prilej de a prezenta "noi dovezi concludente" a imixtiunii rusești în problemele României — pentru a convinge că "amenințarea rusească este una cât se poate de de reală".

    Probabil, cei de la Digi24 au evitat să numească titlul raportului pentru că își dădeau prea bine seama de inconsistența lui. Cine din România ar îndrăzni să pună la îndoială un raport al ditamai Congres American și câți ar depune un minim efort de a verifica informațiile difuzate de propaganda pro-americană de la București?

    Revolta țăranilor de la Pungești a izbucnit în anul 2013, după ce compania americană Chevron a obținut permisul de construcție a sondelor de exploatare a gazelor de șist în județul Vaslui. În zonă au fost mobilizați sute de jandarmi, iar în urma confruntărilor dintre oamenii legii și localnici au fost rănite 10 persoane. Abuzurile organelor de forță au fost condamnate de mai multe organizații neguvernamentale românești și internaționale, ecologiști, politicieni, de Casa Regală și unii clerici. Proteste de solidaritate cu țăranii de la Pungești au avut loc la București, Cluj, Timișoara și Sibiu. În anul 2015, Chevron a anunțat că renunță la proiectele sale din România „din considerente economice".

    Тема:
    "Mâna Moscovei", "propaganda rusă" (46)

    Tematic

    Fake News: expresia propagandei și ideologiei totalitare
    Știrea despre nimicirea avioanelor rusești în Siria e un „fake news”
    Tagurile:
    Chevron, propaganda rusă, preoți, Congresul american, proteste, Kremlin, Biserica Ortodoxă Română, Raport, Pungești, SUA, România
    Reguli de utilizareCOMENTARII


    Știrile Zilei