03:36 21 Iunie 2019
În direct
  • EUR20.59
  • USD18.21
  • RUB0.29
  • RON4.35
  • UAH0.69
    Egyptian Navy Gowind corvette El Fateh, poză simbol

    Scandalul momentului - presiuni uriașe externe! Ce NU se spune despre afacerea corvetelor

    CC BY-SA 3.0 / AHMED XIV / El Fateh Gowind corvette takes part in Medusa 6 exercise between Egypt, Greece and Cyprus
    ANALIZE
    Sa primesc un link scurt
    2114140

    Marele grup NU a câștigat în 2018 decât un contract în Argentina, țară cu datorii enorme care, ciudat, greu de justificat, s-a împrumutat la bănci pentru a cumpăra cele patru nave produse de francezi.

    BUCUREȘTI, 14 ian, Sputnik, Dragoș Dumitriu. Parteneriatele ”strategice”, sunt, în ciuda aparențelor, creatoare de situații extrem de dificile. Mai exact, în condițiile în care sintagma în cauză nu se regăsește în legislația națională a României, nici în cea internațională, clauzele secrete sunt prevalează uneori în fața celor aflate la vedere.

    De aici și obligațiile cuprinse în cadrul ”parteneriatelor” - fie sunt interpretabile, fie sunt necunoscute publicului, poporul – adică suveranului de drept asupra a tot ceea ce înseamnă decizie care vizează România. Povești, desigur…

    În realitate, cazul corvetelor multifuncționale este o chestiune absolut neclară! Cel puțin în România – dar nu și în Franța!

    După cum se știe, la licitația pentru construirea celor patru corvete - care urma să fie decisă pe 12 ianuarie – erau în cursă trei grupuri puternice – italienii de la Fincantieri, francezii de la Naval Group (în asociere cu Șantierul Naval Constanța) și olandezii de la Damen. Dar, vineri seara, șoc, secretarul de stat care se ocupă de ”afacere” a anunțat”suspendarea procedurii de achiziţie, până la clarificarea aspectelor semnalate”, bașca s-a ajuns și la procuratura militară!

    Scandal francez și obligații ”fantomă”

    Ei bine, încă din 20 decembrie, o publicație franceză, ”La Tribune”, scria, sub semnătura unui autor specializat în afaceri din domeniul militar, un articol foarte dur – ”Cum vrea România, cu orice preț, să facă să piardă Naval Group în favoarea lui Damen”.

    La numai 6 ore de la apariția în Franța, interesantul site (militar) ”Defense România” traduce articolul și îl publică. Felicitări pentru promptitudine!

    Numai că francezii spun câteva chestiuni pe care ai noștri le-au trecut sub tăcere – și anume că teza principală a articolului rezidă din întrebarea ”dacă România mai e (sau nu) parteneră cu Franța?” – ceea ce ne (con)duce la ideea de mai sus: ce are căciula cu prefectura? Una e licitația, alta e ”parteneriatul”. Iată ce zice președintele Iohannis, citat și de francezi – și preluat de ”Defense”.

    ”Consolidarea cooperării în domeniul apărării va continua să reprezinte o prioritate, bazată pe angajamentele asumate de ambele țări în cadrul UE și NATO și în sprijinul obiectivelor Parteneriatului strategic UE-NATO”.

    Ok, dar unde e vorba aici de contractul pentru corvete? În schimb, francezii mai aruncă o bombă – și anume că însăși ministrul Apărării din Franța,  Florence Parly, ”este prevăzut să îl caute (pe această temă, n.n.) pe noul său omolog, Gabriel Leș, numit pe 20 noiembrie în locul lui Mihai Fifor, un opozant al lui Liviu Dragnea”.

    Păi, cum adică?! Intervenție politică în cazul unei licitații?! Licitație internațională?! De fapt, distinsa doamnă ministru al Armatei din Franța are tot atâta legătură cu milităria cât avea și Fifor (sau chiar mai puțină, fiindcă ”Bibliotecarul” a mai făcut niște cursuri ”post”) – în schimb e acuzată de francezi că ”umfla” un salariu de peste 35.000 de euro pe lună ca director la compania de căi ferate SNCF de stat care avea datorii de 42 de… miliarde de euro!

    Deci, o primă întrebare – l-a sunat distinsa specialistă franceză în contabilitatea trenurilor pe ministrul Apărării român? Răspunsul pare a fi NU, pentru că altfel ar fi spus ceva Leș. Sau, poate, a tăcut ”strategic”?...

    ”Mizerii” internaționale și un nume schimbat

    Continui cu articolul francezului și trec repede peste prostia cu ”Fifor, un opozant al lui Dragnea”, pentru că francezul dă un link, la sursă: o postare a lui Traian Băsescu – care face afirmațiile folosite de francez în articol pentru a da în guvernul român și în PSD.

    ”Mihai Fifor, a preferat să demisioneze înainte de anunţarea rezultatului licitaţiei, pentru a nu fi parte a mizeriei puse la cale de Daddy”, scrie Băsescu.

    Și, uite-așa, ajungem la intersantul cuvânt ”Mizerie”! Cum de nu e deranjat fostul președinte de scandalurile de corupție în care e implicat Naval Group – nu cu numele actual, ci cu cel pe care l-a avut până în 2017 – Direction des Constructions Navales (DCNS)? De exemplu scandalul din Brazilia sau legat de submarinele Australiei? Atenție, în link-uri aveți surse internaționale de primă mărime, iar scandalurile sunt recente. De aceea concernul și-a schimbat numele.

    Cine are dreptate, nu mai e treaba noastră, dar când vine vorba de Băsescu și de flotă… se aprind beculețele! Nu numai nouă, ci și altor gazetari.

    ”Aceste afirmaţii, ce deturnează în hăţişurile politice o deliberare ce ar trebui să ţină strict de criteriile economice şi de interesele de securitate naţională, au fost făcute de Traian Băsescu în condiţiile în care fostul preşedinte este unul dintre apropiaţii lui Gheorghe Bosînceanu, la rândul lui fost comandant de navă, în prezent omul de afaceri care controlează Şantierul Naval Constanţa prin intermediul unei firme înregistrate în paradisul fiscal al Insulelor Marshall”, scrie ”Viața liberă”

    Coincidenţă, sub controlul lui Bosînceanu au ajuns şi o parte din navele ce au făcut obiectul celebrului dosar „Flota”, completează cunoscutul cotidian din Galați. O avea legătură ziarul sau articolul cu grupul Damen, care controlează șantierul din Galați? Posibil – dar și textul lor are legătură cu multe date reale!

    Iată însă că și marele grup italian Fincantieri trimite presei o scrisoare în care susține că ”a respectat toate procedurile legislative şi standardele etice în privinţa licitaţiei pentru corvete”.

    Interesant este că Fincantieri subliniază un aspect - ”niciun reprezentant al companiei nu a avut vreodată contact cu reprezentanţii politicii româneşti sau cu orice altă instituţie a statului, în afara desfăşurării normale a licitaţiei pentru corvete”.

    Dar, de ce aduc italienii vorba de contactul ”cu reprezentanţii politicii româneşti”? I-a întrebat cineva de asta? Sau se referă la alții?.... Să contabilizăm câteva ”implicări”!

    Oare ce NU înseamnă ”susținere” sau ”intervenție” politică? Întreb pentru un procuror…

    În primul rând, senatorul Traian Băsescu, reprezentat de seamă a politicii românești, fost președinte al republicii timp de 10 ani, susține deschis Naval Group, iată ce scria prin noiembrie 2018:

    ”Şi un novice vede la o simpla citire a numelor competitorilor că francezii de la Naval Grup, lideri mondiali în construcţia de nave militare, sunt singurii care pot construi şi echipa cele 4 corvete cu tehnică de luptă şi tehnologie de ultimă generaţie (…) în aceste condiţii, francezii de la Naval Grup, vor veni şi cu cea mai bună ofertă tehnică dar şi cu cel mai bun preţ”.

    Abil, fostul președinte vine cu argumente și cere să nu se mai facă licitație – ci achiziție prin negociere directă! Iată ce zice ”părintele” arestului preventiv:

    ”De ce a vrut Daddy licitaţie pentru corvete ? Răspuns : ca să fie ceva de trucat. Prin lege România poate să achiziţioneze echipamente militare fără licitaţie, dar prin negociere directă”.

    Doamne, ce ar fi răcnit lupul de mare dacă un cap de ață lua guvernul PSD fără licitație! Și mai zice ceva de te umflă râsul cât tupeu are: ”La nici una din aceste achiziţii directe, supravegheate chiar de guvernele statelor furnizoare, nu au existat contestaţii sau acuzaţii de corupţie”. Păi numai dacă deschizi link-urile de mai sus vezi anchetă pe zeci de milioane în Australia, Brazilia, Franța… cu firma în cauză!

    Și s-ar putea să mai fie un scandal pe drum. ”Argentina a salvat exporturile Naval Group în 2018”, scrie același jurnalist francez în ”La Tribune” - dar acum e trecut sub tăcere în România.

    Jurnalistul scrie că marele grup Nu a câștigat în tot 2018 decât un contract în Argentina, țară cu datorii enorme care s-a împrumutat la bănci pentru a cumpăra cele patru nave produse de francezi. Ce guvern ar face asta? Zic să comenteze amatorii de ”anticorupție” cum s-a ajuns la o asemenea decizie în patria ”penalului” Messi. Noi doar ne mirăm că un așa mare grup a avut un așa mic succes? Poate datorită schimbării părului, pardon, a numelui?...

    Dar intervenția politică, vorba italienilor de la Fincantieri, nu se oprește aici. Apropo, există și un scandal în legătură o combinație la nivel european între cele două firme – franceză și italiană. Plus preluare de către italieni a unor obiective portuare de la Atlantic, aparținând francezilor. Complicat, dar edificator pentru combinații de care nu avem habar pe-aici. Dar, să revenim la români, zic…

    Un susținător… ”testat în luptă”

    În noiembrie 2017, la scurt timp după ce DCNS și-a schimbat numele (finele lui iunie 2017), președintele Camerei de Comerț și Industrie a României, Mihai Daraban, a însoțit delegația franceză a Naval Group, și pe E.S. Ambasadorul Franței în România, Michèle Ramis, într-o vizită la Șantierul Naval Constanța.

    Vizita a avut un scop precis – derularea unui ”proiect economic major” pentru țara noastră- reprezentanții SNC și cei ai Naval Group au semnat un acord de colaborare care urmează Memorandului de înțelegere, semnat de cele două companii, în noiembrie 2017, în cadrul Seminarului industrial dedicat facilitării întâlnirilor dintre companiile franceze și românești, organizat de Camera de Comerț, relata DC News

    Și atenție la chestiunea esențială:

    ”Acordul de colaborare prevede participarea la licitația lansată de statul român pentru achiziția de patru corvete și facilitează transferul de tehnologie de ultimă generație și know-how”.

    Și interesantă este și formularea lui Daraban la seminarul menționat, găzduit de CCIR și  organizat în parteneriat cu Asociația Industriei Navale Franceze și grupul industrial francez NAVAL GROUP, sub patronajul Ambasadorului Franței în România, Michèle Ramis.

    ”Cred că Guvernul, Parlamentul, vor trebui să țină cont, și dacă vorbim de subiectul de azi, în special de partea navală, de cele patru corvete”, spune Mihai Daraban. ”Naval Group e singurul care are produse testate în luptă. Restul au produs pentru expoziție”.

    Deci, nu mai nevoie de licitație, ci gata, francezii, ”partenerii” aveau deja contractul, în 2017, apud Daraban! Președintele CCIR spunea o frază frumoasă: ”șantierele navale românești să fie capabile să iasă pe piața internațională și să participe pe toată planeta pentru acest tip de corvete”. Păi, dacă francezii ”mamă” nu au fost în stare să iasă pe piață în 2018 cu oferte câștigătoare, ar reuși ”partenerul” de la Constanța? Doamne-ajută!

    Desigur, Mihai Daraban NU este politician, deși a trecut pe la liberalii lui Mișu Vlasov, predecesorul său la președinția CCIR, iar fratele său ar putea candida la primăria Constanței din partea ALDE…

    Mihai Daraban apare și ca ”partener” al președintelui Iohannis - ca gazdă a Forumului de afaceri al Inițiativei celor Trei Mări, unde premierul nu a fost prezent, de exemplu. ”Asumat politic de România, primul Forum de Afaceri”, notează ”Calea Europeană”.

    Să mai notăm că ”Eba” Băsescu, fata cea mică a fostului președinte, a fost angajată de CCIR-ul lui Daraban la ”relații internaționale”. Deci, un personaj care NU face politică, Mihai Daraban…

    Cum, de altfel, achiziția corvetelor NU are legătură cu politica, nu-i așa?

    În loc de concluzie – cel mic plătește, restul se supără oricum!

    Nu am intrat în detaliile declarațiilor, ale afacerilor, ale anchetelor și scandalurilor. Dar, din puținul expus aici – ce se înțelege? Un singur adevăr… și neplăcut: că România a intrat într-un joc al unor țări puternice, mai mult sau mai puțin ”partenere”, în care țara noastră plătește și oricum ceilalți se supără.

    Că așa e în jocurile ”strategice”, în care cel mic zice că s-a asociat ca ”egal” cu cel mare. Nu, dimpotrivă - orice asociere cu cel mare se face pe bază de plată și de accentuare a inegalității! Că doar nu o fi prost ca din ”cel mic” să te facă ”parte” și concurent!?...

    Cum vor scăpa decidenții politici sau cei din armată de procurorii care au intrat pe rol… asta nu se mai știe. Dacă era vorba doar de comerț, era simplu – licitație… și gata! Că oricum nu ajungeau corvetele să se bată în regim de război, să fim serioși…

    Dar pentru că e atât politică în joc, ba chiar din aia ”strategică”, nu mai știi cine asmute procurorul și de ce. Pe 16 ianuarie are termen la Curtea de Apel Constanţa solicitarea de anulare a licitaţiei pentru corvete cerută de Şantierul Naval Constanţa, în calitate de reclamant, împotriva Guvernului României, prin MApN.

    În orice caz, ministrul Gabriel Leș pare un om calm, tacticos, iar cea mai de preț calitate a șefului politic al Armatei este că pare genul care știe să tragă… de timp (zice că știe să tragă și cu pușca, dar asta nu prea îi va fi de folos). Poate se mai liniștesc apele și corvetele alea vor putea pluti fără probleme.

    ***

    Un singur aspect pare îmbucurător – și aici trebuie să-i dau dreptate lui Traian Băsescu – oricare dintre cei trei competitori ar câștiga – dacă se va ajunge la un final de acest gen - PS – ”construcţia navelor se va face într-un şantier naval din România (Damen la Galaţi sau Mangalia, Ficantieri la Tulcea sau Brăila şi Naval Grup la Constanţa)”, cum bine scria fostul președinte



    Știrile Zilei