21:01 26 Noiembrie 2020
În direct
  • EUR20.46
  • USD17.22
  • RUB0.23
  • RON4.20
  • UAH0.61
    ANALIZE
    Sa primesc un link scurt
    Industria militară rusă (151)
    986212

    Senatorii americani sunt îngrijorați că SUA pierde teren în fața Rusiei în regiunea arctică din cauza lipsei de spărgători de gheață.

    MOSCOVA, 30 oct – Sputnik, Andrei Koț. Americanii pierd în ritm rapid controlul asupra Arcticii. La o astfel de concluzie tristă pentru SUA au ajuns membrii misiei pentru forțele armate ale Senatului, Roger Wicker și Dan Sullivan. În opinia senatorilor, țara suferă de o insuficiență de spărgători de gheață, capabili să acționeze la Polul Nord, iar Rusia se află într-o poziție mult mai avantajoasă. Despre spărgătorii de gheață și rolul lor în promovarea intereselor marilor puteri, aflați în materialul RIA Novosti.

    Un spărgător de gheață solitar

    Wicker și Sullivan constată: Moscova dispune de cea mai mare flotă de spărgători de gheață din lume, care ajunge la 40 de nave. A se compara: paza de coastă a SUA are doar două spărgători de gheață – PolarStar și Healy, cel de-al doilea fiind în reparații după un incendiu la bord. Un singur spărgător de gheață funcțional pentru o superputere economică și militară este vădit insuficient. Controlul asupra Arcticii oferă un acces la resurse naturale bogate și permite asigurarea unei prezențe militare permanente în nordul Eurasiei.

    Experții au reamintit că în această vară Flota Navală a Rusiei a desfășurat cele mai ample din perioada războiului rece exerciții militare în apropiere de țărmul Aleaskăi. Totodată, în ultimii ani, Moscova și-a restabilit peste 50 de obiective militare în Arctica, abandonate după destrămarea Uniunii Sovietice. Acolo din nou sunt desfășurate trupe și arme. China, la rândul său, construiește două nave spărgătoare de gheață și nici nu ascunde faptul că examinează această regiune în calitate de o “Cale de Mătasă Polară”. La toată această petrecere arctică americanii arată ca niște rude sărace.

    În iunie, președintele Donald Trump a declarat că țara are nevoie de o flotă numeroase de spărgătoare de gheață. Autoritățile americane au lansat un program de construcții a șase vase, inclusiv a navelor grele, care nu au fost produse de 40 de ani. Congresul deja a finanțat principalul spărgător de gheață, aceasta urmează să fie supus unor teste pe mare în 2024. La rândul său, comandamentul pazei de coastă a solicitat mijloace pentru a doua navă.

    Până atunci, afirmă senatorii, se va recurge la prelungirea termenului de exploatare a Polar Star, cel puțin, până în anul 2023. Luând în considerație că vasul și-a epuizat rezerva de exploatare la începutul secolului, acesta nu va face față sarcinii asigurării dominației SUA în Arctica.

    Armada de gheață

    Rusia nu și-a suspendat niciodată construcția navelor spărgătoare de gheață. Așa, pe 21 octombrie a fost dat în exploatare un spărgător de gheață nuclear al proiectului 22220 “Arctica”. Vasul este echipat cu două centrale electrice, cu reactoare RITM-200, și cu o capacitate termică de 175 megawați fiecare, are capacitatea de a străbate un strat de gheață cu o grosime de 2,8 metri, cu o viteză de 1,5-2 noduri. Poate activa atât în ocean, cât și în râuri. “Atomflot” urmează să primească alte patru nave a proiectului – “Sibir”, “Ural”, “Iakutia” și “Ciukutka”. Primele două vor fi date în exploatare în 2021 și, respectiv, 2022.

    Vladimir Putin, președintele Rusiei
    © Sputnik / Алексей Дружинин

    “Lansarea pe apă a spărgătorului de gheață „Arctica” nu e un eveniment simplu, atunci când e vorba de o navă grandioasă, originală, construită pe șantiere navale rusești, fără tehnologii și componente occidentale”, a declarat la radio Sputnik directorul Centrului de Studii politic-militare, Aleksei Podberiozkin. “Cea mai importantă semnificație este cea politică. O serie de noi spărgători de gheață va fi construită în următorii ani și Rusia va putea controla situația pe Ruta Mării Nordului nu doar în zone cu apă adâncă, dar și pe cele cu o adâncime mică. Acum vom putea să ne asigurăm un coridor de transport din Asia de Sud-Est și Asia regiunii Pacifice, spre Europa, în regim non-stop”.

    Anume spărgătoarele de gheață nucleară reprezintă o cheie a succesului oricărei construcții militare și civile în regiune. Pe lângă „Arctica”, Rusia dispune de două nave cu o centrală nucleară cu două reactoare, de 75 mii de cai putere („Iamal”, „50 de ani de Victorie”), două spărgătoare de gheață, dotate cu câte o centrală nucleare cu un reactor de 50 mii cai putere („Taimîr”, „Vaigaci”), navă nucleară port-barje “Sevmorput” cu un reactor de 40 mii de cai putere și cinci nave de deservire tehnică. Spărgătorul de gheață “Sovetski Soiuz” se află în rezervă operațională. E o flotilă arctică destul de impresionantă, chiar și fără a lua în considerație navele diesel-electrice.

    Acestor din urmă aparține, spre exemplu, „Ilia Muromeț”, intrat în dotarea Flotei de Nord în 2017. Nava are capacitatea de a activa într-un câmp de gheață continuu cu o grosime de până la un metru. Pe lângă funcțiile de bază – escortarea navelor prin apele arctice, nava transportă încărcături pentru grupurile arctice ale forțelor armate. Proiectul prevede și montarea unor arme de bord, în special, ar instalațiilor de artilerie AK-630, AK-230, AK-306. Teoretic, spărgătorul de gheață poate fi transformat într-un navă militară de asalt. E suficient să fie dotat cu rachete anti-navă.

    Întotdeauna în fruntea clasamentului

    Rusia întotdeauna a fost mai avansată decât alte state în domeniul construcției navelor spărgătoare de gheață. Primul spărgător de timp modern a devenit remorcatorul de salvare “Pilot”, dat în exploatare în 1864.

    Partea specială din față permitea suirea acestuia pe gheață, pentru a o sparge cu propria greutate. Această construcție a primit înalte aprecieri internaționale. În iarna 1871, guvernul german a cumpărat din Rusia planurile spărgătorului de gheață, pentru a curăți gheață bazinul portului Hamburg și a râului Elba, deoarece temperaturile extrem de joase au blocat comerțul din regiune. Apoi, exemplul nemților a fost urmat de antreprenorii din Danemarca, Suedia și SUA.

    Primul spărgător de gheață a fost construit în URSS – primind numele de “Lenin”. Nava a fost transmisă Ministerului Flotei Navale în 1959. Acest gigant a prelungit semnificativ navigarea pe latitudinile nordice. Doar în primele șase ani de exploatare, “Lenin” a parcurs peste 82 de mii de mile maritime și a escortat peste 400 de nave. În 1989 spărgătorul de gheață a fost conservat în Murmansk, fiind inclus în registrul unic al monumentelor patrimoniului cultural de importanță federală.

    Rusia este singura țară din lume care exploatează spărgătoare de gheață port-barje. “Sevmorput”, cu un tonaj de 61,88 mii de tone, este cel mai mare vas de transport din lume, fiind exploatat din 1988. Acesta este capabil să spargă gheață cu o grosime de până la un metru. În prezent, acesta este singura navă de transport cu un reactor nuclear.

    Тема:
    Industria militară rusă (151)

    Tematic

    Rusia a creat un grup de trupe în zona Arctică
    Spectaculos: Parașutişti ruși, aruncare de la 10 km altitudine în Arctica – inedit - VIDEO
    Flota de Nord a Rusiei va efectua exerciţii arctice de amploare în această vară
    Gazprom Neft a furnizat în China prima partidă de petrol arctic
    Tagurile:
    Arctica, Rusia, Spărgătorii de gheață

    Știrile Zilei