17:10 10 Aprilie 2021
În direct
  • EUR21.32
  • USD17.97
  • RUB0.23
  • RON4.33
  • UAH0.64
    EDITORIALIST
    Sa primesc un link scurt
    514122

    Dezvoltarea aviației de luptă de înaltă tehnologie este supusă unor condiții obiective de coexistență cu vecinii neprietenoși de pe planetă. Bombardierul-transportator de rachete de nouă generație răspunde provocărilor și amenințărilor unui posibil inamic.

    Ministerul Apărării al Federației Ruse a aprobat aspectul final al bombardierului-transportator de rachete strategic dezvoltat de compania «Tupolev». Experții au acordat prioritate reducerii vizibilității aeronavei și armamentului cu rachete. Complexul aviatic promițător pe distanțe lungi (PAK DA) va avea o viteză subsonică, o durată semnificativă a zborului și arme intra-fuzelaj, inclusiv rachete de croazieră promițătoare – cu rază lungă de acțiune și hipersonice. Intenționează să adopte «strategul» de nouă generație până în 2027, adică până la sfârșitul actualului Program de stat al armamentului. PAK DA va înlocui «veteranii» aviației pe distanțe lungi Tu-160, Tu-95MS și Tu-22M3.

    Potrivit sursei din complexul industrial de apărare, bombardierul-transportator de rachete a fost creat conform schemei aerodinamice «aripă zburatoare», echipamentul de la bord fiind automatizat la maxim (până la regimul fără pilot). Avionul va fi capabil să utilizeze o gamă largă de rachete «aer – aer» și să gestioneze grupuri de aeronave fără pilot. Continuă construcția mai multor prototipuri de PAK DA la uzina de aviație din Kazan.

    Machetele speciale și elementele de dimensiuni reale ale celui mai nou «strateg» au trecut cu succes o serie de teste pe standul de încercare la nivel de vizibilitate radar, confirmând posibilitatea tehnologică a avionului de a trece neobservat primele linii de apărare antiaeriană ale țărilor NATO.

    În 2019, șeful companiei «Tupolev», Aleksandr Koniuhov, a declarat că dezvăluirea primului prototip al complexului PAK DA este planificată pentru 2021-2022. Tot atunci, viceministrul Apărării al Federației Ruse, Iurii Borisov (acum vicepremier), a declarat că primul zbor va avea loc în 2025-2026, iar începutul producției seriale a lui PAK DA este programată pentru 2028-2029. Întrucât astăzi se vorbește despre adoptarea lui în 2026, realizarea proiectului se desfășoară cu un avans față de graficul inițial. Accelerarea evidentă reprezintă o cerință strictă a situației militaro-politice.

    Rezistența tehnologică

    Aviația rusă pe distanțe lungi a însușit cu succes utilizarea muniției convenționale și a armelor de înaltă precizie în Siria. Și totuși, principala sarcină a bombardierelor-transportatoare de rachete stategice – creșterea eficienței, a fiabilității și a rezervelor de rezistență a triadei nucleare. De fapt, în acest scop, a fost restabilită producția transportatoarelor de rachete Tu-160M2 (un avion practic nou). Posibilul inamic nu va putea niciodată să distrugă, cu prima lovitură, componentele terestre, maritime și aeriene ale triadei. Ce aport va aduce PAK DA sistemului de limitare nucleară și tacticii de utilizarea a aviației în luptă?

    Ministerul Apărării al Federației Ruse are nevoie de o aeronavă calitativ nouă, care ar îndeplini funcțiile tuturor celor trei transportatori de rachete în serviciu – Tu-160 (se produce din 1984), Tu-95MS (în serie din 1958), Tu-22M3 (se produce din 1969) și, cu toate acestea, nu costa mai mult decât Tu-160. Anterior, au apărut informații potrivit cărora construcția «aripii zburătoare» va permite creșterea semnificativă a razei de acțiune și a capacității de încărcare a bombardierului-transportator de rachete. Durata maximă a zborului va depăși 30 de ore, distanța parcurgibilă fără realimentare – 15 mii. Conform celor mai modeste previziuni, PAK DA va  ridica aproximativ 35 de tone de sarcină utilă. Pentru comparație, avionul american strateg-invizibil B-2 Spirit transportă până la 27 de tone de încărcătură de luptă, avionul rusesc Tu-160 «Belîi Lebedi» – până la 45 de tone. Conform logicii, arsenalul noului «strateg» nu ar trebui să cedeze avionului Tu-160.

    Special pentru PAK DA se dezvoltă un nou turboreactor. Din 2018, de dezvoltarea acestuia se ocupă Corporația unită pentru construcția de motoare. Potrivit materialelor din presă, din cauza greutății semnificative la decolare – mai mult de 125 de tone, bombardierul va avea patru motoare. Se vor desfășura în curând teste la standul de încercare și la baza laboratorului de zbor Il-76.

    Din punct de vedere structural, PAK DA este fundamental diferit față de bombardierele existente pe distanțe lungi. Sunt utilizate materiale moderne și promițătoare, cele mai noi tehnologii. Este acordată o atenție deosebită invizibilității: acoperirea cu materiale care absorb undele radar, elemente structurale, forma geometrică a planorului, compartimente interne pentru arme. Aeronava va fi dotată cu cea mai nouă avionică cu o arhitectură deschisă, care va asigura performanțe ridicate, iar, în viitor, va simplifica modernizarea. Complexul de la bord va include sisteme precum gestionarea rachetelor, sistemul de navigație prin satelit GLONASS, circumspecția automată a terenului, comunicații multicanal, radarul de detecție a bombardamentelor și vizare optico-electronică. Este probabilă integrarea mai multor sisteme într-un singur complex de analizare automată a spațiului înconjurător. «Intelectul» PAK DA va detecta și clasifica orice radar inamic, ținte termice și va asigura utilizarea eficientă a mijloacelor active EW și a capcanelor pasive IR.

    De la începutul activității științifice de cercetare până la lansarea prototipului PAK DA au trecut un pic mai mult de 10 ani – un termen normal pentru un proiect complex. Construcția va dura aproximativ doi ani, după care vor începe testele terestre și de zbor. Dacă proiectul nu se va confrunta cu dificultăți neprevăzute, producția serială va începe strict conform planului – în 2027. Poate că nu ar trebui de grăbit foarte tare, întrucât PAK DA se creează pe câteva decenii înainte. Principalul lucru – calitatea.

    Săptămânalul german Stern prezice: «Noile bombardiere vor fi produse în partide mici și treptat. În acest mod, va fi posibilă perfecționarea treptată a noului model. Anume așa Kremlinul acționează în legătură cu tancul de luptă T-14 «Armata». Astfel, el va reuși să evite problemele apărute Statelor Unite cu avionul invizibil F-35, deoarece aceștia din urmă au construit imediat o partidă mare, deși, la noul model, s-au descoperit o mulțime de defecte».

    Interceptor cosmic

    Noul «strateg» va avea o gamă largă de activități. PAK DA va putea să se afle, pentru o lungă perioadă de timp, în regim de patrulare militară într-o regiune și să-și folosească armele într-o altă regiune – la o distanță de zeci de mii de kilometri (cu realimentare). Unii experți consideră că capacitatea de a ataca din regiunile din afara apărării antiaeriene a inamicului – desupra Oceanului Arctic, Pacific și Atlantic – este importantă. Tactica utilizării operative a complexului PAK DA depinde de gradul de vizibilitate pe radarul posibilului inamic și de raza de acțiune a rachetelor. Dacă considerăm standardele existente ale rachetelor de croazieră (raza de acțiune a rachetelor cu bazare aeriană Kh-101/102– până la 5500 km), precum și caracteristicile hipersonice ale rachetelor promițătoare, tehnologia «stealth» nu joacă un rol decisiv. Noul «strateg» va fi capabil să îndeplinească majoritatea atacurilor în afara zonei de acțiune a apărării antiaeriene, adică «va găsi» inamicul cu rachetele «de neoprit» chiar și din spațiul aerian rusesc.

    Astăzi, numai Federația Rusă și Statele Unite au un tip special de forță aeriană – aviația strategică (curând și China). Din 2017, compania americană Northrop Grumman creează un avion similar bombardierului PAK DA – B-21 «Raider». Pentagonul se așteaptă că aeronava va părăsi hangarul pentru testele terestre la sfârșitul anului 2021. Primul zbor ar trebui să aibă loc în 2022. Costul unei aeronave va fi de aproximativ 600 de milioane de dolari.

    Potrivit previziunilor Ministerului Apărării al SUA, «aripa zburătoare» chineză H-20, cu o capacitate de încărcare utilă de până la 10 tone și o rază de acțiune de până la 8500 km va fi supusă testelor terestre în 2021. Compania-producătoare Aviation Industry Corporation a declarat recent că testele vor începe «în curând».

    Lupta acerbă a «strategilor» aviației pe distanțe lungi continuă în birourile de proiectare, pe pământ și în cer. În această competiție tehnologico-conceptuală, este posibilă extinderea gamei de muniție a noului bombardier-transportator de rachete rusesc grație mijloacelor de autoapărare – rachetelor «aer-aer». Nu este exclusă instalarea la bordul PAK DA a armelor electomagnetice, cu laser și alte arme bazate pe noi principii. O diferență importantă dintre «strategul» rusesc și analogii străini este considerată a fi capacitatea de a îndeplini funcțiile unui interceptor cosmic – rachetele hipersonice pot distruge obiectele inamicului pe uscat, pe mare și în spațiul cosmic apropiat (sateliții militari, capurile rachetelor strategice). Toată puterea de luptă a celui mai nou bombardier-transportator de rachete va fi încredințată unui echipaj format de patru persoane, la fel ca și în cazul aeronavei Tu-160.

    Tematic

    Bombardier american, interceptat de avioanele rusești - Video
    Avioanele rusești au interceptat două avioane-spion ale SUA deasupra Mării Negre
    De ce India va da 2 miliarde de dolari pentru avioanele rusești MiG-29 și Su-30
    Tagurile:
    PAK-DA

    Știrile Zilei