19:31 12 Decembrie 2019
În direct
  • EUR19.21
  • USD17.34
  • RUB0.27
  • RON4.02
  • UAH0.74
    Locomotivă de tren

    Sfârșitul industriei românești: Electroputere se închide chiar de Ziua Națională!

    © Sputnik / Александр Кондратюк
    Economie
    Sa primesc un link scurt
    233722

    Uzina Electroputere, exportatoare odinioară de locomotive spre China și Iran până în Grecia și Marea Britanie, își va concedia până de ziua națională și ultimii angajați, arată un reportaj publicat de Clubul Feroviar.

    BUCUREȘTI, 21 nov - Sputnik, Marius Holdean. Electroputere urmează să se alăture unui lung șir de coloși industriali închiși din cauza lipsei de susținere a statului, lipsei de piețe și resurse financiare, fie drept consecință a deciziilor haotice și vânzării lor în pripă, subliniază articolul citat.

    Una dintre cele mai vechi fabrici din România îşi va închide la 1 Decebrie 2019 porţile după 70 de ani de activitate. Fără divizia de locomotive începând din 2012, Electroputere Craiova este patronată acum de investitori arabi și are pierderi de milioane de euro (13 milioane lei pentru anul 2018, potrivit raportului administratorilor).

    Asemenea multor altor fabrici din socialism, poziționate aproape de centrul marilor orașe, investitorii promiși în echipamente industriale și mijloace de transport au simțit mirosul banilor câștigați ușor. Și la Craiova halele de producție fac loc proiectelor imobiliare, iar terenurile sunt vândute la prețuri de sute de euro pe metru pătrat, se arată în reportaj.

    Din patru divizii  câte avea înainte de privatizarea din 2007, Uzina Electroputere a  rămas cu trei, anume maşini rotative, transformatoare electrice și servicii generale. Fără cuprul produs local, Electroputere este nevoită să cumpere metalul neferos din afara granițelor, iar aceasta își spune cuvântul asupa costurilor finale la produse. Pe prima a fost pus deja lacătul, iar utilajele au fost acoperite cu folii de plastic, potrivit sindicaliştilor din Electroputere Craiova.

    Secţia transformatoare electrice a avut în acest an un singur contract, pentru reparaţia unui transformator la Centrala de la Cernavodă, iar în decembrie, când acest contract se încheie, producţia va fi oprită definitiv.

    Restructurările au început încă din vară. În iunie, din 555 salariaţi, 296 au fost disponibilizaţi. Ultimii angajaţi ai fabricii, aproximativ 250 de persoane, vor pleca acasă luna viitoare, cu salarii compensatorii.

    Unul din simbolurile industriei românești, vândut la metru

    Colosul industrial, care înainte de 1989 făcea transformatoare electrice şi locomotive ce ajungeau în aproape toată lumea, va fi vândut la metru. Puțini știu că la Electroputere se fabricau motoarele electrice ale camionului gigant DAC 120E  ce putea transporta 120 de tone și era dotat cu roți al căror diametru depășea trei metri.

    Acum, angajaţii Electroputere spun că deja au fost parcelate terenurile în vederea vânzării lor. Se crede că investitorii arabi au plănuit aceasta încă de la început, anume transformarea uzinei  în  afacere imobiliară, deși, în 2007 când au cumpărat în  fabrica de la stat, au promis investiţii de milioane de eruo şi că o vor transforma într-un gigant internaţional.

    Uzina Electroputere Craiova a fost înfiinţată în 1949. În anul 1991, fabrica a fost transformată în societate pe acţiuni, iar în 2007 a fost privatizată, pachetul majoritar de acţiuni de 86,28% fiind deţinut de firma saudită Al-Arrab Contracting Company Limited.

    Situația financiară e dramatică. Compania are datorii de 516 milioane lei iar dacă se scad capitalurile proprii rămâne o datorie netă de 318 milioane lei, deci zeci bune de milioane de euro.

    Tematic

    Medvedev despre Ucraina: acolo nu există industrie, statul nu există
    România se apropie de o criză majoră, avertizează Camera de Comerț și Industrie
    O industrie renaște de Centenar: Primul tractor 100% românesc după 15 ani
    Tagurile:
    industrie, Ziua Națională a României, Tren


    Știrile Zilei