02:34 20 Noiembrie 2018
În direct
  • EUR19.57
  • USD17.12
  • RUB0.26
  • RON4.19
  • UAH0.62
    Elevi la școală în timpul orelor

    Abandonul şcolar accentuat, dovadă a degradării învăţământului românesc

    © Sputnik / Павел Лисицын
    EDUCAȚIE
    Sa primesc un link scurt
    54 0 0

    Profesorul Ştefan Vlaston analizează situaţia după repartizarea computerizată la licee şi susţine că ne vom confrunta şi anul acesta cu cazuri de elevi care nu vor urma cursurile.

    BUCUREŞTI, 10 iul — Sputnik, Georgiana Arsene. „Se încheie procesul de trecere de la clasa a VIII-a la clasa a IX-a, prilej de bilanţ pentru evoluţia elevilor din gimnaziu", scrie profesorul Vlaston în deschiderea analizei sale despre situaţia învăţământului românesc după repartizarea computerizată în licee.

    În clasa a opta au fost înmatriculaţi 171.000 de elevi. La examenul de Evaluare Naţională s-au prezentat 142.847 copii din numărul total al celor înmatriculaţi. Procentual, asta înseamnă 83,5 % din total.

    Au promovat Evaluarea Naţională cu medii peste 5: 105.000 (61,4%) din numărul elevilor înmatriculaţi în clasa a VIII-a. Au fost repartizaţi 112.800 elevi, adică 66% din numărul elevilor înmatriculaţi în clasa a VIII-a, precizează Vlaston pentru adevarul.ro.

    Din statistici rezultă că 7800 de elevi s-au dus la liceu deşi la Evaluarea Naţională au luat medii sub 5, unii chiar 3, 4. Mai grav, cum la Evaluarea Naţională doar 87.600 au luat peste 5 la matematica, adică 25.200 de elevi vor parcurge liceul deşi au luat note de 2, 3, 4 la matematică la Evaluarea Naţională.

    Este absolut evident că nu vor avea cum să priceapă materia de liceu.

    Se mai duc la şcoala profesională circa 20.000 de elevi, adică 132.800 ar urma mai departe învăţământul obligatoriu. Diferenţa până la 171.000, adică 38.200 (22,3%), sunt în abandon şcolar, notează Vlaston.

    În realitatea însă, mulţi dintre cei intraţi la licee din urban, dar cu locuinţa în rural, nu se vor prezenta, sau vor abandona pe parcursul clasei a IX-a, pentru că nu au bani de transport, cazare şi masă. După experienţa anilor trecuţi, vom avea un abandon şcolar mai mare, posibil 27-30%.

    Problema este urâtă şi din punctul de vedere al dascălilor. Şi aceasta deoarece au fost planificate 125.851 de locuri şi 13.046 au rămas neocupate. Aceasta înseamnă, potrivit sursei citate, că 4600 de cadre didactice care şi-au făcut încadrarea pe aceste locuri rămân fără norme.

    Greul pică pe Inspectoratele Şcolare care se văd nevoite să rezolve această situaţie. Cum o vor face? Nu se ştie.

    Profesorul Ştefan Vlaston susţine că acest abandon şcolar masiv de la trecerea din clasa a VIII-a la clasa a IX-a nu a dat nimănui de gândit, astfel încât să se găsească soluţii pentru diminuarea lui.

    Problema se agravează pentru că Parlamentul a votat o lege cu învăţământ obligatoriu cu 15 clase, adică până în clasa a XII-a, fără învăţământ profesional.

    Totul pare de domeniul utopicului pentru că, la un abandon şcolar de până la 30%, nu prea sunt şanse să ajungem la acel nivel, iar aceasta este încă o dovadă de degradare a învăţământului românesc.

    Reguli de utilizareCOMENTARII


    Știrile Zilei