22:03 19 Aprilie 2018
Chişinău+ 18°C
În direct
    Sebastian Ghiță

    Surpriză: Ghiță nu minte - Belgia și un mega proiect "evaporat" la Gara de Nord

    © Facebook / Sebastian Ghiță
    Politică
    Sa primesc un link scurt
    3340103

    Sebastian Ghiță: "Mi-a spus domnul Dragnea despre ambasadorul Belgiei, a venit cu tupeu în birou şi i-a zis: dă-mi Gara de Nord fără licitaţie". Care e adevărul...

    BUCUREȘTI, 15 mar — Sputnik, Dragoș Dumitriu. " Ambasadorii unor țări străine au interese ca firmele românești să nu câștige aceste contracte… trebuie să facă afaceri cu statul doar firmele străine?", a declarat Sebastian Ghiță.

    Fostul deputat spune în acest context că Laura Kovesi "se ocupă de aceste interese care nu sunt benefice statului român şi de eliminarea de pe piaţă a companiilor şi intereselor româneşti".

    Sebastian Ghiță exemplifică această acuzație extraordinară cu un caz concret, care i-ar fi fost relatat chiar de Liviu Dragnea.

    "Mie mi-a spus domnul Dragnea despre ambasadorul Belgiei, care a venit cu tupeu la dânsul în birou şi i-a zis: "dă-mi Gara de Nord fără licitaţie" să facă un proiect imobiliar", a declarat Ghiță, completând că "Nu e ministru în România care să nu povestească, cum, atunci când au fost numiţi, nu puteau să împingă uşa de câţi ambasadori erau acolo şi nu aveau loc să intre de ei".

    Referirea precisă la „Gara de nord" a permis o scurtă verificare jurnalistică. Într-adevăr, se confirmă interesul unor firme belgiene pentru un imens proiect de la Gara de Nord, precum și susținerea de către ambasadorul belgian de la acea dată.

    Prestigiosul cotidian Bursa titra pe 29.06.2012 — "Silaghi a discutat cu ambasadorul Belgiei privind modernizarea Gării de Nord".

    "Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), Ovidiu Silaghi, s-a întâlnit, în data de 27 iunie, cu Philippe Beke, Ambasadorul Belgiei (la acea dată)… în cadrul discuţiilor, partea română a reafirmat interesul MTI şi al CFR în continuarea unui parteneriat benefic de cooperare în domeniul lucrărilor de infrastructură privind modernizare, reabilitare şi extindere a infrastructurii feroviare în zona Bucureştiului, inclusiv Complexul Gara de Nord, şi transformarea Gării de Nord într-un concept feroviar european modern".

    Afacerea, imensă, fusese discutată de premierii roman și belgian cu un an înainte, în septembrie 2011, când s-a semnat "Memorandum-ul de Înțelegere între MTI și Ministerul Mobilității din Regatul Belgiei", privind "cooperarea în domeniul lucrărilor de infrastructură pentru modernizarea, reabilitarea și extinderea infrastructurii feroviare în zona București, inclusiv a Gara de Nord, și legatura prin tunel a Gării de Nord cu Gara de Sud și Gara Obor.

    Uriașul proiect urma să fie realizat de o companie comună româno-belgiană, care urma să se ocupe și de proiectare-finanțare. Aceasta urma să se ocupe de elaborarea studiilor necesare pentru fundamentarea proiectului si identificarea investitorilor care vor fi atrasi, in baza unui acord deja semnat intre guvernele celor doua state.

    Asta se întâmpla la începutul guvernării Ponta — dar apare o problemă: Dragnea nu era încă ministru! Discuția începuse pe vremea lui Boc, în 2011, se ajunsese la detalii pe vremea lui Ponta, în iunie 2012, dar Dragnea devine ministru al Dezvoltării abia în 21 decembrie 2012, până atunci fiind președinte al CJ Teleorman!

    Deci, chestiunea e cam așa — da, Ghiță nu a mințit, a existat interesul major al belgienilor, în frunte cu ambasadorul, pentru această mega afacere, dar nu e clar ce căuta Dragnea în afacerea asta. Ministerul Transporturilor, cel care avea decizia în proiect, a fost gestionat în guvernul Ponta 2 de liberali — contraverasții Relu Fenechiu și Ramona Mănescu, o scurtă perioadă fiind premierul Ponta interimar.

    De ce s-a dus pe apa Sâmbetei un mega proiect… poate ne spun "războinicii" Dragnea și Ponta în episoadele viitoare ale bătăliei lor. Ar fi mai intersant decât chestiuni cu șorici și cumetrii.

    Tematic

    Un șeic arab va pune mâna pe cea mai mare companie agricolă din România
    Companie gigant de asigurări, probleme serioase în instanță
    O mare companie aeriana își închide uzina și pleacă din România
    Tagurile:
    contracte afaceri, amestec, ambasade, Sebastian Ghiță, România
    Reguli de utilizareCOMENTARII


    Știrile Zilei